DET TYSTADE BARNET

ca 1 h 10 min, ingen paus
Svenska
Musikmonolog, Studioscenen

En tankeväckande, viktig monologföreställning, med nyskrivna visor på svenska

Den 8.10 kl. 18 på Studioscenen.

Vägen mot vuxendomen tystar oss mer och mer. Till dess vi blivit anpassade och lärt oss att acceptera vår oansenlighet. Tills vi funnit oss i att det alltid finns någon som är mer värd än oss själva. Barnet vill fråga oss varför. Barnet är tystat.

"...och barnet som frågar sig "varför?", kommer aldrig begripa sig på den värld som vill göra om våra mänskliga rättigheter till ekonomiska beräkningar, kostnader i ett samhällssystem där somliga ska ha större rätt till ett värdigt liv än andra, för att de förtjänat sig den rätten."

En tankeväckande, viktig monologföreställning, med nyskrivna visor på svenska, av och med skådespelaren Matteus Blad. DET TYSTADE BARNET handlar om människor som kallas en belastning - de osynliga, förbisedda, uträknade - och ett litet, nyfiket barn, som vill fortsätta fråga oss, vem som egentligen bestämmer vårt mänskliga värde?

Föreställningen vid Åbo Svenska Teater avslutar årets finlandsturné av DET TYSTADE BARNET.

Manus- och textförfattare/regissör/kompositör: Matteus Blad

 

BILJETTPRIS


Normalpris: 27,50 €
Pensionärspris: 25,50 €
Studerandepris: 22,50 €

Klicka här för flera prisuppgifter.

 

Matteus Blad vågar se det som vi andra helst vänder bort blicken från: Den stinkande uteliggaren, tv-bilderna med havererade flyktingbåtar på Medelhavet, den rumänske tiggargubben på gatan. Han ser, och ger röst åt de som är mindre värda, osynliga i ett prestationsfokuserat samhälle. I en tät, mörk, förtrollande föreställning borrar han in sig genom vårt skyddande pansar och visar vad det är att stå utanför, inte ses, inte räknas. ... För den som vågar möta världen som den är erbjuder Det tystade barnet en unik, konstnärligt fullödig upplevelse. Många av sångerna i hans föreställning är blivande klassiker som kommer att återfinnas på andra artisters repertoar.

Västra Nyland / Rosenberg-Wolff

I musiken och tolkningen kan jag höra intryck av Bellman, Jacques Brel, Birger Sjöberg och Victor Jara. På scenen står, sitter, ligger, talar, sjunger, ropar en ensam svartklädd man som byter röst mellan ”vi” – de som har jobb, personnummer och bankkonto, och ”barnet” med sina troskyldiga frågor, och den osynlige utstötte som dignar under bördan av skulder, utanförskap, krossade drömmar och förspillda möjligheter.

Västra Nyland / Rosenberg-Wolff